.....WITAM CIĘ RADOŚNIE W WIBRACJACH MIŁOŚCI, SZCZĘŚCIA I OBFITOŚCI.....

Kochaj i akceptuj siebie w każdym wieku. Każdy moment życia jest dobry.

OLEJ KOKOSOWY MA SPORO WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNYCH !


Jaki olej najlepiej wybrać do jedzenia czy smażenia?
http://oazamuzyczna.blogspot.com/



Czy olej kokosowy, uznawany jest za najzdrowszy olej?  Olej kokosowy zawiera cenne witaminy – B2, B6, C i E, a także potas, wapń, magnez, cynk, fosfor, sód, żelazo i kwas foliowy. Jest bogaty w nasycone kwasy tłuszczowe w tym kwas laurynowy, który występuje jedynie w mleku matki. Olej kokosowy w temperaturze pokojowej ma konsystencję stałą. Nadaje się do smarowania pieczywa. Jest idealny do smażenia, a to dzięki dużej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych, które nie utleniają się. Sprawdza się do smażenia w wysokich temperaturach, gdyż nie jest toksyczny i nie traci swoich cennych właściwości. 

OLEJ KOKOSOWY

1. Działa antybakteryjnie, antywirusowo

2. Wzmacnia układ immunologiczny

3. Wspomaga wchłanianie witamin, minerałów, aminokwasów oraz składników odżywczych,
chroni przed osteoporozą

4. Spowalnia procesy starzenia się skóry,
zwiększa wytrzymałość i poprawia wydolność fizyczną

5. Polecany dla osób majacych nadwagą,
łagodzi objawy związane z syndromem chronicznego zmęczenia

6. Zmniejsza stany zapalne oraz wspiera gojenie uszkodzonych tkanek



Jak wykorzystać olej kokosowy?


Nadaje się do sałatek, ryżu, makaronów, warzyw. Możesz używać tego oleju do pieczenia oraz robienia deserów. Masło kokosowe może być stosowane do pielęgnacji skóry i włosów, dzięki swoim właściwościom nawilżającym i odżywiającym.

NA CZYM SMAŻYĆ ?


Potrawy smażone są smaczne, ale jednocześnie tłuste. Wpływ na ich „zdrowotność” ma głównie tłuszcz, który został użyty do ich przygotowania. Smażenie to sposób obróbki termicznej pokarmu, które odbywa się w temperaturze około 100 - 200 stopni C w środowisku tłuszczu. Smażyć możemy przy użyciu niewielkiej ilości tłuszczu - smażenie płytkie, lub w tzw. głębokim tłuszczu, kiedy to potrawa jest całkowicie zanurzona.



RODZAJE TŁUSZCZÓW:
Najogólniej tłuszcze do smażenia możemy podzielić na zwierzęce - smalec, masło i roślinne - margaryny, oleje, oliwy. W składu obu tych rodzajów tłuszczów wchodzą kwasy tłuszczowe, wśród których możemy wyróżnić kwasy tłuszczowe nasycone, jednonienasycone i wielonienasycone, które różnią się między sobą budową chemiczną. Kwasy te mają wpływ na to, jaki tłuszcz nadaje się do smażenia.

Jaki tłuszcz wybrać do smażenia?
Przede wszystkim powinien mieć on wysoki punkt dymienia, czyli moment kiedy tłuszcz zaczyna się rozkładać. Najlepiej jeżeli jest to powyżej 200 stopni C. Powinien zawierać jak najmniej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które najłatwiej ulegają degradacji do szkodliwych substancji. Lepiej zatem wybierać tłuszcz z przewagą kwasów nasyconych i jednonienasyconych. 


Takie warunki spełniają: rafinowany olej kokosowy, rafinowana oliwa z oliwek, rafinowany olej rzepakowy, rafinowany olej ryżowy.


Do smażenia nie nadają się oleje tłoczone „na zimno”, z uwagi na to, że są bardziej wrażliwe na obróbkę cieplną od tłuszczów rafinowanych.


Najlepiej wybrać, któryś z następujących olejów: kokosowy, ryżowy, rafinowaną oliwę. Jednak każde smażenie wiąże się z wprowadzeniem do organizmu niepożądanych składników. Smażąc na niewłaściwym tłuszczu dostarczysz do organizmu rakotwórcze substancje. Natomiast wybierając dobry tłuszcz do smażenia, dostarczysz do organizmu nasycone kwasy tłuszczowe, które nie są wartościowe i ich częste spożywanie również będzie miało negatywny wpływ na zdrowe. Na odpowiednim tłuszczu można smażyć, ale samo smażenie nie powinno być głównym sposobem przygotowywania potraw.

UWAGA! Nie smaż na oleju (tłoczony na zimno): 
z pestek winogron
z orzechów włoskich
z pestek dyni
kukurydzianym
sojowym
sezamowym
słonecznikowym
lnianym




DO SMAŻENIA I PIECZENIA  – używajmy oleju kokosowego lub oleju ryżowego. Jeżeli chcemy podsmażyć krótko, np. cebulę do sosu albo poddusić warzywa – możemy to zrobić na oliwie z oliwek. Jeżeli natomiast chcemy dodać olej do gotowych potraw - sałatek, których temperatura jest równa lub niższa od 40 stopni  – najlepsze są wszelkie nierafinowane oleje roślinne, również te wielonienasycone, szczególnie olej z nasion lnu, bogaty w kwasy tłuszczowe Omega 3), które mają działanie przeciwnowotworowe i przeciwzapalne.

Przykładowe tłuszcze i ich średnie punkty dymienia [°C]

RAFINOWANY:
olej kokosowy rafinowany - 200 [°C]
olej ryżowy rafinowany  - 250 [°C]
oliwa z oliwek rafinowana - 225 [°C]
olej rzepakowy rafinowany - 205 [°C]
olej z pestek winogron rafinowany - 210 [°C]


NA ZIMNO:
Olej lniany tłoczony na zimno 110 [°C]
Olej ryżowy tłoczony na zimno 215 [°C]
Olej słonecznikowy tłoczony na zimno 110 [°C]
Olej rzepakowy tłoczony na zimno 110 [°C]
Olej z pestek dyni - 160[°C]



OLEJ RYŻOWY –  powstaje z otrębów ryżu w procesie tłoczenia lub ekstrakcji. Posiada żółty kolor oraz przyjemny delikatny orzechowy smak oraz zapach. Używany przede wszystkim jako olej  do smażenia ze względu na swoją dużą temperaturę dymienia, która wynosi, około 250 °C. Dzięki temu podczas smażenia, potrawy dochodzą szybciej i tracą mniej wartości odżywczych. Kolejną zaletą dlaczego używany jest do smażenia to: niska wchłanialność przez potrawy, które zachowują swój oryginalny smak. 

OLEJ LNIANY –  tłoczony na zimno z nasion lnu.
Najważniejszą ich zaletę stanowi zawartość ok. 45% tłuszczu, w skład którego wchodzą przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6. Z pomocą kwasów jednonienasyconych w naszym ciele dochodzi do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu , przy jednoczesnym zwiększeniu wskaźnika „dobrego” cholesterolu. Zmiana powyższych proporcji istotnie ogranicza ryzyko chorób związanych z układem krążenia. Bogata zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w oleju lnianym ma duże znaczenie. Nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć, przez co muszą być dostarczone wraz z pożywieniem.


Olej lniany jest głównym składnikiem diety Dr. Budwig. Główna myśl biochemiczki sprowadza się do tego, iż we współczesnej diecie jest za mało kwasów Omega-3, w przeciwieństwie do Omega 6, których jest za dużo (dysproporcja powoduje m.in. zachwianie równowagi immunologicznej i  skłonność organizmu do stanów zapalnych). Olej lniany jest nieocenionym składnikiem podczas procesów oczyszczania wątroby.


Dieta dr Budwig znalazła zastosowanie w leczeniu następujących schorzeń: nowotwory łagodne i złośliwe, arterioskleroza, schorzenia prostaty, atak i zawał serca, arytmia, astma oskrzelowa, obtłuszczenie wątroby, problemy trawienne, wrzody żołądka, artretyzm, problemy dermatologiczne, schorzenia wieku starczego, problemy z nauką i pamięcią, wady wzroku i słuchu, stwardnienie rozsiane, schorzenia woreczka żółciowego, cukrzyca.



Smacznego!

Pozdrawiam w wibracjach miłości i radości
serafjogin

DIETY DLA ZDROWIA - SPRZĘT POMOCNY W TWOJEJ KUCHNI

DIETY dla ZDROWIA

PRODUKTY PRZYDATNE W TWOJEJ DIECIE